Peste 30 de puncte de frontieră terestre vor fi închise de la 1 ianuarie 2025, odată cu aderarea completă la spațiul Schengen a României, informează Ministerul Afacerilor Interne. Este vorba de vămile aflate la granițele cu Bulgaria și Ungaria.
Pe de altă parte, potrivit acordului semnat la începutul lunii decembrie de miniștrii de Interne din Bulgaria, România, Austria și Ungaria, Bulgaria și România vor face controale la frontierele terestre încă 6 luni după aderare.
În timp ce controalele la frontierele terestre dintre România și Ungaria vor persista, granița dintre Bulgaria și Grecia va fi scutită de aceste controale odată ce Bulgaria va intra pe deplin în Schengen. Polițiștii de frontieră vor putea face controale aleatorii atât în zona vechilor vămi, cât și în zonele verzi – cele care delimitează teritoriul unui stat, fără a fi fost prevăzute cu puncte vamale.
Guvernul a anunțat închiderea definitivă a 33 de puncte de trecere a frontierei româno-ungare și româno-bulgare, precum și a două puncte de trecere situate la Marea Neagră și Dunărea maritimă. Această decizie are ca scop eficientizarea gestionării frontierei și adaptarea infrastructurii la noile realități create de eliminarea controalelor.
Vămile cu Ungaria care vor fi desființate de la 1 ianuarie 2025 care se închid definitiv:
- Petea, judeţul Satu Mare – rutier,
- Carei, judeţul Satu Mare – feroviar,
- Urziceni, judeţul Satu Mare – rutier,
- Săcuieni, judeţul Bihor – rutier,
- Valea lui Mihai, judeţul Bihor – feroviar şi rutier,
- Episcopia Bihor, judeţul Bihor – feroviar,
- Borş, judeţul Bihor – rutier,
- Salonta, judeţul Bihor – rutier şi feroviar,
- Vărşand, judeţul Arad – rutier,
- Curtici, judeţul Arad – feroviar,
- Tudor Vladimirescu, judeţul Arad – rutier,
- Turnu, judeţul Arad – rutier,
- Nădlac, judeţul Arad – rutier,
- Nădlac II, judeţul Arad – rutier,
- Cenad, judeţul Timiş – rutier,
- Borş II, judeţul Bihor – rutier,
- Beba Veche, judeţul Timiş – rutier
Vămile cu Bulgaria care vor fi desființate de la 1 ianuarie 2025:
- Calafat, judeţul Dolj – rutier și feroviar
- Bechet, judeţul Dolj – rutier (bac) și portuar,
- Corabia, judeţul Dolj – portuar,
- Turnu Măgurele, judeţul Teleorman – rutier (bac) și portuar,
- Zimnicea, judeţul Teleorman – rutier (bac) și portuar,
- Giurgiu I, judeţul Giurgiu – rutier, feroviat și portuar,
- Oltenița, judeţul Călăraşi – portuar,
- Călărași, judeţul Călăraşi – rutier (bac) și portuar,
- Ostrov, judeţul Constanţa – rutier,
- Lipnița, judeţul Constanţa – rutier,
- Dobromir, judeţul Constanţa – rutier,
- Negru – Vodă, judeţul Constanţa – rutier și feroviar
- Vama Veche, judeţul Constanţa– rutier,
- Giurgiu II, judeţul Giurgiu – rutier (în regim de bac).
Vămile maritime și portuare
La 1 ianuarie se vor închide definitiv următoarele puncte de trecere a frontierei de stat situate la Marea Neagră și Dunărea maritimă-portuar:
- Brăila – portuar,
- Cernavodă, judeţul Constanţa – portuar.
MAI precizează că în condițiile în care controalele la frontieră pot fi reintroduse temporar – conform cadrului juridic Schengen – imobilele vămilor, inclusiv perimetrele acestora, ar urma să intre în conservare. În schimb, echipamentele pot fi utilizate de instituțiile care le au în patrimoniu, în funcție de nevoile operative.